احكام و تعاليم فردى - عدل و انصاف

حضرت بهاءالله

عدل و انصاف

حضرت بهاءالله:

1 – " كونوا على صراط العدل والإنصاف في كلّ الأمور كذلك يأمركم مطلع الظّهور إن أنتم من العارفين "

(كتاب اقدس – بند 60)

2 – " زيّنوا هيكل المـُلك بطراز العدل والتّقى ورأسه بإكليل ذكر ربّكم فاطر السّمآء كذلك يأمركم مطلع الأسمآء من لدن عليم حكيم " (كتاب اقدس – بند 88)

3 – " كونوا مظاهر العدل والإنصاف بين السّموات والأرضين " (كتاب اقدس – بند 187)

4 - " زيّنوا يا قوم هياکلکم برداء العدل وإنّه يوافق کلّ النّفوس لو أنتم من العارفين وكذلك الأدب والإنصاف وأمرنا بهما في أكثر الألوح لتكوننّ من العاملين ... ومن العدل إعطاء کلّ ذي حقّ حقّه "

(لوح رضوان العدل، آثار قلم اعلى، جلد 2، 159 بديع)

5 - " كن في النّعمة منفقا وفي فقدها شاكرا ... وفي الأمور مُنْصِفًا وفي الجمع صامتا وفي القضاء عَادِلاً "

(لوح عندليب، آثار قلم اعلى، جلد 2، 159 بديع)

6 - " أن اعدلوا علی أنفسکم ثمّ علی النّاس ليظهر آثار العدل من أفعالکم بين عبادنا المخلصين "

(سورة البيان - ص ١١٤ج ٤ آثار قلم اعلی)

7 - " للعدل جند وهي مجازات الأعمال ومکافاتها بهما ارتفع خِباء النّظم في العالم وأخذ کلّ طاغ زمام نفسه من خَشية الجزاء "

(ص ١٧٣ ج ٣ امر و خلق)

8 - " يا حزب اللّه مربّی عالم عدل است چه که دارای دو رکن است مجازات و مکافات و اين دو رکن دو چشمه اند از برای حيات اهل عالم " (لوح مبارک بشارات - ص ١٤ مجموعه ای از الواح جمال اقدس ابهی)

9 - " کلمة اللّه در ورق ششم از فردوس اعلی سراج عباد داد است او را به بادهای مخالف ظلم و اعتساف خاموش منمائيد و مقصود از آن ظهور اتّحاد است بين عباد " (کلمات مبارکه فردوسيّه)

10 - " لعمر اللّه عدل جندی است قوی . او است در مقام اوّل و رتبه اولی فاتح افئده و قلوب و او است مبيّن اسرار وجود و دارای رتبه محبّت و جود " (ص ١٧٦ ج ٣ امر و خلق)

11 - " ثمر سدره انسانی عدل و انصاف بوده اگر دارای اين ثمر نباشد لايق نار است . قد اعمی الغرور ابصارهم و بصائرهم . عالم بدو چيز محتاج نظم و عدل " (ص ٢١٢ ج ٤ مائده آسمانی ط ١٢٩بديع)

12 - " عدل و انصاف دو حارسند از برای حفظ عباد " (لوح مبارک خطاب بشيخ محمّد تقی نجفی)

13 - " هيچ نوری به نور عدل معادله نمی نمايد . آنست سبب نظم عالم و راحت امم "

(لوح مبارک خطاب به شيخ محمّد تقی نجفی)

14 - " مقام عدل که اعطای کلّ ذی حق حقّه است به دو کلمه معلّق و منوط است مجازات و مکافات "

(ص ٤ - ١٦٣ج ٧ مائده آسمانی)

15 - " فی الحقيقه اگر آفتاب عدل از سحاب ظلم فارغ شود ارض غير ارض مشاهده گردد " (ص ٥٩ ظهور عدل الهی)

16 - " بيقين مبين بدان اين ظلمهای وارده عظيمه تدارک عدل اعظم الهی مينمايد " (ص ٥٨ ظهور عدل الهی - ترجمه)

17 - " عنقريب يومی خواهد رسيد که مؤمنين آفتاب عدل را در اشدّ اشراق از مطلع جلال مشاهده خواهند نمود "

(ص ٥٩ ظهور عدل الهی - ترجمه)

18 - " يَا ابْنَ الرُّوْحِ أَحَبُّ الأَشْيَاءِ عِنْدِي الإِنْصَافُ . لَا تَرْغَبْ عَنْهُ إِنْ تَکُنْ إِلَيَّ رَاغِبًا وَلَا تَغْفَلْ مِنْهُ لِتَکُونَ لِي أَمِينًا وَأَنْتَ تُوَفَّقُ بِذَلِکَ إِنْ تُشَاهِدَ الأَشْيَاءَ بِعَيْنِکَ لَا بِعَيْنِ العِبَادِ وَتَعْرِفَهَا بِمَعْرِفَتِکَ لَا بِمَعْرِفَةِ أَحَدٍ فِي البِلَادِ فَکِّرْ فِي ذَلِکَ کَيْفَ يَنْبَغِيْ أَنْ تَکُونَ . ذَلِکَ مِنْ عَطِيَّتِي عَلَيْکَ وَعِنَايَتِي لَکَ فَاجْعَلْهُ أَمَامَ عَيْنَيْکَ " (كلمات مكنونه عربي، 2)

19 - " رأس کلّ ما ذکرناه لک هو الإنصاف وهو خروج العبد عن الوهم والتّقليد والتّفرّس في مظاهر الصّنع بنظر التّوحيد والمشاهدة في کلّ الأمور بالبصر الحديد " (لوح اصل کلّ الخير)

20 - " ای علی بگو باحبّای الهی که اوّل انسانيّت انصاف است و جميع امور منوط بآن ... مَن لا إنصاف له لا إنسانيّة له "

(ص ٢٩٣ مجموعه اقتدارات)

21 - " لعمر اللّه کلمه انصاف بمثابه آفتاب روشن و منير است . از حقّ ميطلبيم کلّ را بانوارش منوّر فرمايد "

(ص ٣٠ حيات بهائی)

22 - " عدل و انصاف دو حارسند از برای حفظ عباد و از اين دو کلمات محکمه مبارکه که علّت صلاح عالم و حفظ امم است ظاهر گردد " (ص ٥٩ ظهور عدل الهی)

23 - " ثمر سدره ‌انسانی عدل و انصاف بوده اگر دارای اين ثمر نباشد لايق ناراست "

(ص ٢١٢ج ٤ مائده آسمانی ط ١٢٩ بديع)

24 - " ثمر سدره ‌انسانی عدل و انصاف بوده اگر دارای اين ثمر نباشد لايق نار است"

(ص ٢١٢ج ٤ مائده آسمانی ط ١٢٩ بديع)

25 - " اگر جميع خلق عالم بطراز انصاف مزيّن ميشدند از عرفان اسم اعظم و مالک قدم محروم نمی گشتند "

(ص ١١٢ فضائل اخلاق)

26 - " انسان اگر بحبل انصاف متمسّک شود از هيچ امری محتجب نمی ماند " (ص ١١٣ فضائل اخلاق)

27 - " در جميع احوال بعدل و انصاف ناظر باشيد " (در طراز سوم از لوح مبارک طرازات)

28 - " ترا وصيّت مينمائيم در جميع امور بعدل و انصاف . اين دو هادی نفوسند و حافظ وجود " (ص ١١٣فضائل اخلاق)

29 - " أن يا أحبائي زيّنوا أجسادکم برداء الأدب والإنصاف " (ص ٤٥ فضائل اخلاق)

حضرت عبدالبهاء:

1 - " الحمد للّه آفتاب عدل از افق بهاءاللّه طالع شد زيرا در الواح بهاءاللّه اساس عدلی موجود که از اوّل ابداع تا حال بخاطری خطور ننموده " (ص ٥٩ ظهور عدل الهی)

2 - " همچنانکه عفو از صفت رحمانيّت است عدل نيز از صفت ربوبيّت است . خيمه وجود بر ستون عدل قائم نه عفو و بقای بشر بر عدل است نه عفو " (در قطعه ٧٧ ص ٢٠٣ مفاوضات مبارکه)

3 - " ثانی صفت کماليّه عدل و حقّانيّت است و آن عدم التفات و التزام منافع ذاتيّه و فوائد شخصيّه خود و بدون ملاحظه و مراعات جهتی از جهات ، بين خلق اجراء احکام حقّ نمودن ..." (رساله مدنيّه)

حضرت ولی امر الله:

1 - " عدالت يگانه اساس و بنيان رصين و مؤبّد صلح اعظم يزدانی است " (ص ٦٠ ظهور عدل الهی)

منابع
محتویات