##هو السامع المجیب
یا احمد علیک سلامی نامهٴ آنجناب در سجن اعظم بمظلوم رسید از قرار مذکور اراده نمودهاید قلب و صدر را از کوثر بیان که از قلم برهان جاری تطهیر نموده بافق اعلی توجّه نمائید عرفان اینمقام اعلی و ذروهٴ علیا فضلی است از جانب حق جلّ جلاله اگر آنجناب در ظهورات قبل تفکّر نمایند و در دریای انصاف داخل شوند و بمفاد اینکلمهٴ علی که میفرماید ربّ ادخلنی فی لجّة بحر احدیّتک البته باشراقات انوار آفتاب حقیقت فائز شوند اینست که میفرماید و فی قعره شمس تضیء چه که اینمقام فی الحقیقه مقام قدر است از حق میطلبیم آنجناب را از کوثر این بیان قسمت عطا فرماید تا از قدر که مقام هندسه و اندازه است بظهور قضا فائز شوند و عارف گردند چنانچه فرمودهاند القضاء هو تألیف ما قدّر اینمظلوم از اوّل ایّام الی حین امام وجوه ملوک و مملوک کل را باعلی النّداء بحق جلّ جلاله دعوت نمود و مقصود آنکه عزّت رفته باز آید و اعلام منکوسهٴ مطروحه مرتفع شود و إلی حین عباد غافل مقصود را نیافتند و بانصاف نیامدند ملاحظه نمائید اهل توحید در اوّل ایّام بچه قدرت و غلبه ظاهر و حال بچه ضعف مبتلا آن قدرت چه شد و این ضعف از کجا آمد و مقصودی جز اعلاء کلمة اللّه نبوده و هم چنین نجات خلق البته آنجناب اصغا نمودهاند که چه گفتهاند و چه کردهاند لیس هذا اوّل امر ظهر فی العالم و اوّل قارورة کسرت فی الاسلام اینمظلوم مقصّر در خاتم انبیاء روح ما سواه فداه تفکر نمائید که چه گفتند و چه کردند در کتاب ایقان که از مشرق قلم علم و حکمت اشراق نموده ملاحظه فرمائید جمیع امور من غیر ستر و حجاب از برای آنجناب کشف میشود مع آنکه آنحضرت بکلمهٴ توحید دعوت فرمودند مع ذلک از علمای اصنام و یهود و نصاری وارد شد بر آنحضرت آنچه که لوح گریست و قلم نوحه نمود در حضرت روح تفکّر کنید آنحضرت جمیع را ببحر عنایت الٓهی دعوت فرمود مع ذلک علمای یهود و اصنام بر آنحضرت وارد آوردند آنچه را که قلم از ذکرش عاجز و قاصر ظلم آن نفوس غافله بمقامی رسید که حق جلّ جلاله او را بآسمان فرستاد و هم چنین در سایر انبیا و اصفیا و اولیا تفکر نمائید آیهٴ مبارکهٴ ( و ما یأتیهم من رسول ) و هم چنین آیهٴ اخری )و لقد همّت کلّ امّة برسولهم ) الی آخرها دو گواهند از برای آنچه ذکر شد آیا سبب اعراض و اعتراضات چه بود و علّت چه جمیع علمای ایران بر آنند که طلعت موعود یعنی قائم ظاهر میشود و بکلمهٴ نطق میفرماید که نقبای ارض از آنکلمه اعراض مینمایند و نقبا بهترین خلق روی ارضند در آن یوم اینکلمه را میگویند و از برای بهترین خلق اثبات هزیمت و فرار مینمایند و لکن در خود گمان توقّف و اعراض و اعتراض و فرار ننموده و نمینمایند از اینفقره بینش و دانش آنحزب معلوم و واضح است اذا وجدت عرف بیانی ولّ وجهک شطر البیت الّذی جعله اللّه مطاف العالم و قل إلهی إلهی هذا عبدک و ابن عبدک یشهد بوحدانیّتک و فردانیّتک و بما نطق به لسان صفوتک و سفرائک اسئلک یا اله الکائنات و مقصود الممکنات بالّذی به زیّنت افلاک سماء قدرتک و بانوار وجهه و بالکلمة الّتی بها ظهرت الموجودات و تمّت حجّتک علی من فی ارضک و سمائک بان تجعلنی فی کلّ الاحوال مستقیما علی امرک و قائما علی خدمتک و ناطقا بثنائک ثمّ اسئلک یا اله الغیب و الشهود بمقامک المحمود و اسمک المهیمن علی کلّ شاهد و مشهود بان تؤیّدنی علی عرفان مطلع آیاتک و مشرق وحیک و مصدر امرک و منبع علمک انّک انت الّذی لا یعجزک شئ و لا یمنعک امر غلبت قدرتک قدرة العالم و ارادتک ارادات الامم لا اله الّا انت القویّ الغالب المقتدر العلیم الحکیم .