امرش غالب و اراده اس نافذ بوده و خواهد بود

حضرت بهاءالله
اصلی فارسی

من آثار حضرت بهاءالله - مائده آسمانی، جلد 8 صفحه 134

مطلب یکصد و شصت و دوم _ امرش غالب و اراده‌اش نافذ بوده و خواهد بود

قوله تعالی : " بسم ربنا الاقدس الاعظم العلی الابهی حمد مقدس از شئونات و اشارات و ادراکات خلق حضرت مقصودیرا لایق و سزاست که بحکمت بالغه و ارادهٴ محیطه عباد را از عدم محض بوجود آورد و در خلقتش حکمت لا نهایه مشهود و صنعت کامله ظاهر و آشکار هر حکیمی بتمامیت خلقش شهادت داده و هر بصیری در آفاق و انفس آیاتش را مشاهده نموده و هر شیئی از اشیاء کنز حکمت او و احدی بر آنچه در او مستور و مکنونست جز نفس حق جل جلاله آگاه نه جلت قدرته و عظمت سلطنته سبحانک یا من باسمک انجذبت افئدة المقربین و بنار حبک اشتعلت قلوب الموحدین اسئلک باسرارک المکنونه و علومک المخزونه و کلمتک الجامعه بان تحفظ اولیائک عن الذین کفروا بک و بآیاتک ثم اسمعهم ما یجذبهم الی مقر القرب و القدس و اللقآء لئلا یغفلهم شئونات الدنیا عن التقرب الیک یا مالک الاسماء ثم عرفهم یا الٓهی ما ینبغی لهم فی ایامک التی بشرت العالم بها فی کتبک و زبرک و الواحک انک انت المقتدر علی ما تشآء و فی قبضتک زمام ملکوت الاسمآء لا اله الا انت الغفور الکریم و بعد قد فاز الخادم بکتابکم و وجد منه عرف الخضوع و الخشوع لله مقصودنا ومقصودکم و معبودنا و معبود من فی الارض و السمآء و اخذته بید الشوق و فتحت و قرئت و عرفت و اطلعت اذا اخذتنی الحیرة فی ربع ساعة ثم توکلت و قصدت المقام الاعلی الی ان حضرت و عرضت ما فی کتابکم قد نطق لسان العظمة بما لو تلقی علی الاحجار لینفجر منها الانهار قوله جل جلاله و عز بیانه بسمی المظلوم الغریب حمد محبوب عالمیان را لایق و سزاست که در بحبوحهٴ بلاء اهل ناسوت انشا را بافق اعلی دعوت فرمود سطوت امرا و ضوضای علما او را از اراده‌اش منع ننمود جنود عالم و صفوف امم از مشیتش باز نداشت امرش غالب و اراده‌اش نافذ بوده و خواهد بود طوبی از برای نفوسیکه زخارف فانیه و اشیاء مختلفه ایشانرا از مطلع نور احدیه منع ننمود و باسم قیوم الٓهی بر خدمت امر قیام نمودند قیامیکه تزلزل باو راه نیافت و سستی او را اخذ ننمود قاموا و قالوا الله ربنا و رب من فی الارض و السماء محض رحمت و عنایت از مشرق اسم کریم حضرت کلیم را مبعوث نمود و بخلق فرستاد لذا ضوضاء عباد مرتفع و رایة انکار منصوب و علم اعراض مشهود تا آنکه حق جل جلاله منکرین و معرضین و ملحدین را اخذ نمود اخذیکه نفوس و اعمال و اموال و آثار کل فانی و بعدم راجع و علم اننی انا کلیم الله بر اعلی الاعلام مرتفع و بعد حضرت روح را بر گزید و بخلق فرستاد تا کل را بیوم الله بشارت دهد و آگاه نماید اذا قام علیه العباد و وردوا علیه ما ناح به اهل الملکوت الی ان اخذ الله المشرکین و المنکرین و عزز الذین آمنوا به و بکتابه چنانچه مشاهده میشود الیوم اکثر سلاطین عالم نزد اسمش خاضع و خاشعند و در حین ورود کنائس بذکر آنحضرت کلاه بر میدارند و بعد سلطان اقلیم عرفان رابا حجت و برهان بخلق فرستاد از جمیع جهات علما و فقهای مذاهب و عموم خلق بر اعراض قیام نمودند و وارد آوردند آنچه را که جمیع اشیاء نوحه نمود و بعد علم جآء الحق و زهق الباطل مرتفع و آفاق عالم بنور توحید و اتقاق منور گشت لعمر الله اگر دنیا قابل بود انبیا واولیا خود را بدست مشرکین نمیدادند آنجناب در آنچه ذکر شد تفکر نمایند شاید سطوت امرا و ضوضای علما شما را از افق اعلی منع ننماید ظالمین را حق بقهر تمام اخذ نمود اوست مقتدریکه شوکت و قدرت اهل عالم او را ضعیف ننماید سوف یاخذ الله الذین ظلموا فی ارض الطاء کما اخذ الذئب و الرقشآء و الذی کان معهما فی السر و بشفاعتک غفره الله و کفر عنه سیئاته ان ربک لا یعزب عن علمه من شیء یسمع و یری و هو السامع العلیم المجیب . " انتهی

منابع
محتویات