قوی و اثرات شگرف نفوس عظيمه انسانی در عالم پسين

حضرت بهاءالله, حضرت عبدالبهاء
اصلی فارسی

لوح رقم (93) – آثار حضرت بهاءالله – امر و خلق، جلد 1

٩٣ - قوی و اثرات شگرف نفوس عظيمه انسانی در عالم پسين

و از حضرت بهاءالله در لوحی است. قوله الاعلی: "اگر مراتب موحّدين و مخلصين و موقنين اقلّ از سمّ ابره بر اهل عالم ظاهر شود کلّ موت را بر حيات ترجيح دهند و قصد رفيق اعلی نمايند سبحان‏الله موت در حبّش علّت حيات ابدی و بقاء سرمدی گردد در زحمت موت راحتها مقدّر و در عذابش نعيم باقی مستور هنيئا لمن فاز براحة لا تبدله القرون و لا تغيره الاعصار موقنين را اين نقل مکان سبب ورود در جنّت عليا است و علّت حصول نعمائی که غير از حقّ قادر بر احصاء آن نبوده و نيست ولکن حکم محکم الهی از برای اشرار نار است و از برای ابرار نور اگر جميع عالم قلم شود و افلاک و ارض لوح و بحور عالم مداد از شرح مقام موحّدين و نعماء مقدّره مخصوص ايشان برنيايد."

و قوله الاعلی: "ارواح مجرّده که حين ارتقاء منقطعاً عن العالم و مطهراً عن الشبهات الامم عروج نمايند لعمرالله انوار تجلّيات آن ارواح سبب و علّت ظهورات علوم و حکم و صنايع و بقای آفرينش است. فنا آنرا اخذ ننمايد و شعور و ادراک و قدرت او خارج از احصای عقول و ادراک است انوار آن مربّی عالم و امم است."

از حضرت عبدالبهاء در مفارضات است. قوله العزيز: "مجازات و مکافات بر دو نوع بيان کرده‏اند يک نوع ثواب و عقاب وجودی و ديگری مجازات و مکافات اخروی امّا نعيم و جحيم وجودی در جميع عوالم الهيّه است چه اين عالم و چه عوالم روحانی ملکوتی و حصول اين مکافات سبب وصول بحيات ابديّه است اين است که حضرت مسيح ميفرمايد چنين و چنان کنيد تا حيات ابديّه بيابيد و تولّد از ماء و روح جوئيد تا داخل در ملکوت شويد و اين مکافات وجودی فضائل و کمالاتی است که حقيقت انسانيّه را تزئين دهد مثلا ظلمانی بود نورانی شود ... از اين مکافات تولّد روحانی يابد خلق جديد شود و در نزد اين نفوس عذابی اعظم از احتجاب از حقّ نيست و عقوبتی اشد از رذائل نفسانی و صفات ظلمانی و پستی فطرت و انهماک در شهوات نه. چون بنور ايمان از ظلمات اين رذائل خلاص شوند و باشراق شمس حقيقت منوّر و بجميع فضائل مشرّف گردند اين را اعظم مکافات شمرند و جنّت حقيقی دانند. بهمچنين مجازات معنويّه يعنی عذاب و عقاب وجودی را ابتلای بعالم طبيعت و احتجاب از حقّ و جهل و نادانی و انهماک در شهوات نفسانی و ابتلای برذائل حيوانی و اتصّاف بصفات ظلمانی از قبيل کذب و ظلم و جفا و تعلّق بشئون دنيا و استغراق در هواجس شيطانی شمرند و اين را اعظم عقوبات و عذاب دانند. امّا مکافات اخرويّه که حيات ابديّه است و حيات ابديّه مصرح در جميع کتب سماويّه و آن کمالات الهيّه و موهبت ابديّه و سعادت سرمديّه است. مکافات اخرويّه کمالات و نعمی است که در عوالم روحانی بعد از عروج از اينعالم حاصل گردد امّا مکافات وجودی کمالات حقيقی نورانی است که در اينعالم تحقّق يابد و سبب حيات ابديّه شود."

حاشیة

و در خبر ماثور نبوی است ان طالب العلم اذا مات فی اثناء طلبه بعث الله تعالی عليه ملکا يعلمه الی يوم القيامة و شيخ محيی الدين ابن العربی در آثارش بدين مطلب تصريح و تبيين تام نمود و در مثنوی معنوی است .

پيشه آموز کاندر آخرت اندر آيد دخل و کسب معرفت آنجهان شهری است پر بازار و کسب تو مپنداری که کسب اينجاست حسب

منابع
محتویات