لسان شفقت و ملایمت و اجتناب از لعن و طعن و گفتار درشت و ما یتکدّر به الانسان

حضرت بهاءالله
اصلی فارسی

لوح رقم (28) امر و خلق – جلد 3

٢٨ - لسان شفقت و ملایمت و اجتناب از لعن و طعن و گفتار درشت و ما یتکدّر به الانسان

از حضرت بهاءالله است قوله تعالی : لا تسبّوا احداً بینکم قد جئنا لاتّحاد من علی الارض و اتّفاقهم یشهدُ بذلک ما ظهرَ من بحر بیانی بینَ عبادی و لکنّ القوم اکثرهم فی بُعدٍ مبین انْ یسبّکم احدٌ او یمسّکم ضرّ فی سبیل الله اصبروا و توکّلوا علی السّامع البصیر انّه یشهد و یری و یعمل ما اراد بسلطانٍ من عنده انّه هو المقتدر القدیر .

در کتاب اقدس و قوله جلّ و عزّ : انّما تُعَمّرُ القلوبُ باللّسانِ کما تُعَمَّرُ البیوتُ و الدّیارُ بالیدِ و اسبابٍ اُخَرْ قد قَدَّرنا کلّ شیئیٍ سبباً من عندِ نا تمسُّکوا به و توکّلوُا علی الحکیم الخبیر .

و قوله تعالی : ای رفیق عرشی بد مشنو و بد مبین و خو را ذلیل مکن و عویل برمیار یعنی بد مگو تا نشنوی و عیب مردم را بزرگ مدان تا عیب تو بزرگ ننماید و ذلّت نفسی مپسند تا ذلّت تو چهره نگشاید پس با دل پاک و قلب طاهر و صدر مقدّس و خاطر منزّه در ایّام عمر خود که اقلّ از آنی محسوب است فارغ باش تا به فراغت ازین جسد فانی به فردوس معانی راجع شوی و در ملکوت باقی مقرّ یابی .

و در لوح بشارات است قوله الامنع : یا اهل بهاء شما مشارق محبت و مطالع عنایت الهی بوده لسان را بسبّ و لعن احدی میالائید و چشم را از آنچه لایق نیست حفظ نمائید آنچه را دارائید بنمائید اگر مقبول افتاد مطلوب حاصل والّا تعرض باطل ذروه بنفسه مقبلین الی الله المهیمن القیوم . سبب حزن مشوید تا چه رسد به فساد و نزاع امید است در ظلّ سدرۀ عنایت الهیه تربیت شوید و بما اراد الله عامل گردید همه اوراق یک شجرند و قطره‌های یک بحر .

و در لوح خطاب به حاجی محمد کریم خان است قوله الاعلی : لو تمشی بلا حذاء و تنام بلا وطاء و تنوح فی العراء لخیرٌ لک من ان تحزن من آمن و هدی .

و در کتاب عهدی قوله الاعز : ای اهل عالم شما را وصیت مینمایم به آنچه سبب ارتفاع مقامات شما است به تقوی الله تمسّک نمائید و به ذیل معروف تشبّث کنید . براستی میگویم لسان از برای ذکر خیر است آنرا بگفتار زشت میالائید عفا اللّه عمّا سلف از بعد کلّ باید بما ینبغی تکلّم نمایند و از لعن و طعن و ما یتکدّر به الانسان اجتناب نمایند مقام انسان بزرگ است .

وقوله عزّ بیانه : دانای آسمانی میفرماید گفتار درشت بجای شمشیر دیده میشود و نرم آن بجای شیر کودکان جهان ازین بدانائی رسند و برتری جویند .

و قوله الاکرم : اذکروا العباد بالخیر و لا تذکروهم بالسوء و بما یتکدّر به انفسهم . . . لسان از برای ذکر حق است حیف است بغیبت بیالائید و یا به کلماتی تکلم نمائید که سبب حزن عباد و تکدّر است .

و قوله الحق : لسان شفقت جذّاب قلوب است و مائدۀ روح و بمثابه معانی است از برای الفاظ و مانند افق است برای اشراق آفتاب حکمت و دانائی .

منابع
محتویات