صدق و وفاء

حضرت بهاءالله, حضرت عبدالبهاء
اصلی فارسی

لوح رقم (35) امر و خلق – جلد 3

٣٥ - صدق و وفاء

و نیز در لوحی است از حضرت بهاءالله قوله تعالی : کتاب الصّدق نزل بالحق من لدن عالم خبیر انّه لرسول الصّدق الی البلاد لیذکّر النّاس الی مقامه الرّفیع و لیعرفهم شأنه الاعلی و مقرّه الابهی و یریهم جماله الابهی و مقامه الارفع و سلطانه الامنع الاعزّ البدیع لعمر اللّه انه یمشی و عن یمینه یمشی الاقبال و عن یساره الاطمینان و عن امامه العزة و عن ورائه جنود الوقار یشهد بذلک مجری الانهار انه بکلّ شیئیٍ علیم انه ینادی و یقول یا معشر البشر انّی جئتکم من لدی الصدق الاکبر لاعرفکم علوه و سموه و جماله و کماله و مقامه و عزه و بهائه لعلّ تجدون سبیلا الی صراط المستقیم تالله ان الذی تزین بهذا الطّراز الاول انه من اهل هذا المقام المنیر ایاکم یا قوم ان تدعوه تحت مخالب الکذب خافوا الله و لا تکونوا من الظّالمین مثله مثل الشمس اذا اشرقت من افقها اضائت بها الافاق و انارت وجوه الفائزین انّ الذی منع عنه انه فی خسران مبین انّا نقول یا ایّها الرّسول هل تقدر ان تدخل المدن و الدیار و هل لنفسک فیها من معینٍ انّه یقول لیس لی من علم انّک انت العلیم الحکیم انّا نزلنا هذا اللوح فضلاً من عندنا لتذکّر الناس بما فیه من امر عظیم البهاء علیک و علی من یقرء آیات الرحمن بالروح و الریحان و یکون من الراسخین .

و قوله الاعلی : علیکم بالصّدق الخالص لانّ به یزین انفسکم و یرفع اسمائکم و یعلو مقدار کم و یزداد مراتبکم بین ملأ الارض و فی الاخرة لکم اجر کان علی الحق عظیم .

و قوله الاعلی : لسان مشرق انوار صدق است او را مطلع کلمات کذب منمائید زبان گواه راستی من است او را بدروغ میالائید .

و درکتاب اقدس است قوله تعالی : زیّنوا رؤوسَکم باکلیلِ الامانةِ و الوفاءِ و قلوبَکم برداءِ التقوی و السنَکم بالصّدقِ الخالصِ کلُّ ذلک مِن سجّیةِ الانسانِ لَو انتُم من المتبصّرین .

و در لوحی است قوله الاعلی : شجر وفا شجر مبارکی است اثمارش محبوب و آثار و اسرارش باقی و دائم اگر خوب ملاحظه شود او است قائد جنود حبّ و او است پیشرو اهل ودّ .

و در خطابی از حضرت عبدالبهاء است قوله المحبوب : هو الله ای صادق موافق چه اسم مبارکی داری هر نفسی مظهر معنای این اسم باشد یعنی صادق گردد کوکب شارق است و نیّر بارق و سیف خارق صفتی محبوب‌تر ازین نیست و طریقۀ مقبول‌تر ازین نه بسا کلمه صدقی که سبب نجات ملتی باشد و بسا شخص خسیس را کلمه راستی عزیز و نفیس نمود و چه بسیار که شخص عزیز محترمی را یک کلمۀ کذب بکلّی از انظار ساقط کرد و از درگاه احدیت محروم نمود پس ای جان پاک پی صادقان گیر و پیروی راستان کن تا به صدق به مقعد صدق رسی و بهر‌استی به عزت ابدیّه فائز گردی جمیع معاصی بیک طرف و کذب به یک طرف بلکه سیّئات کذب افزونتر است و ضرّش بیشتر راست گو و کفر گو بهتر از آنست که کلمۀ ایمان بر زبان رانی و دروغ گوئی این بیان به جهت نصیحت مَن فی العالم است . شکر کن خدا را که تو سبب صدور این نصیحت به جمیع نوع انسان شدی .

ودر خطابی دیگر قوله العزیز : ای بنده صادق الهی در جهان الهی نوری روشن‌تر از صدق و راستی نه حقیقت انسانیه را این موهبت چنان تزیین نماید که جمیع خطایای انسانی را مستور نماید در کاشانۀ قلب چون شمع راستی برافروخت جمیع ارکان و اعضاء و قوی و اخلاق مانند زجاج از این سراج روشن و درخشنده گردید و علیک التّحیة و الثّناء . ع ع

و در مفاوضات است قوله الجلیل : بدترین اخلاق و مبغوضترین صفات که اساس جمیع شرور است دروغ است ازین بدتر و مذمومتر صفتی در وجود تصوّر نگردد هادم جمیع کمالات انسانی است و سبب رذائل نا متناهی ازین صفت بدتر صفتی نیست اساس جمیع قبائح است با وجود این اگر حکیم مریضی را تسلّی دهد که الحمد للّه احوال تو بهتر است و امید حصول شفا است هر چند این قول مخالف حقیقت است ولی گاهی سبب تسلّی خاطر مریض و مدار شفای از مرض است مذموم نیست

و در خطابی دیگر قوله النّاصح المشفق : امروز دو چیز از لوازم احبای الهی است اول تحسین اخلاق و نورانیت صفات و رحمانیت اطوار ثانی نشر نفحات و ترویج حسنات و از خصائل تعدیل اخلاق صداقت و وفا و امانت و تقوی است البته درین دو امر عظیم نهایت همّت را مجری دارید فو اللّه الّذی لا اله الّا هو الیوم خدمتی بامر اللّه اعظم از تخلّق به اخلاق اللّه نیست و مضرّتی به دین اللّه اعظم از صفات قبیحه نه البته اگر نفسی ضربتی بر هیکل عبدالبهاء زند گواراتر ازین است که عملی ازو صدور نماید که مخالف منقبت عالم انسانی باشد زیرا این زخم را ***** حاشیه ***** در قرآن است قوله : و الّذینهم لاماناتِهم وعدهِم راعون و الّذینهم بشهاداتِهم قائمون و فی الحدیث لا ایمانَ لِمَن لا امانةَ له منقولٌ عن رسول اللّه کلّ کذبٍ یکتب کذباً الّا ثلثة الکذبُ فی الصّلحِ بینَ الرجلَیْن و کذبُ الرّجل لامر اتِه یعدُها و کذب الرجل فی الحرب یتوعّد و یتهدّد . ( از کتاب مجمع البحرین و ملخص تاریخ الخوارج ) قال الصادق ع فی قول یوسف ایّتها العیر انّکم لسارقون و اللّهِ ما سرقوا و ما کذبَ یوسف و قول ابراهیم بل فعله کبیر هم هذا و اللهِ ما فعلَ و ما کذبَ و ذلک انّهما اراد الاصلاح و الله احبّ الکذبَ فی الاصلاح و ابغضه فی غیره و فی حدیث ابراهیم انّه کذب ثلاث کذبات . . . و هی قوله انی سقیم و بل فعله کبیر هم و سارة اختی . الخ ( مجمع البحرین ) وهومن از اشوزرتشت پرسید ای سپتمان زرتشت آمال و آرزوی تو چیست از روی چه میکوشی زرتشت پاسخ داد یگانه آرزوی من بخشش راستی و درستی است کوشش و کار من برای راستی و درستی است آرزوئی که من دارم برآورده شود انتشار راستی و درستی است . ای اهورامزدا با اندیشه نیک و کردار راست و درست و ایمان کامل ما میخواهیم بتو تقرب جوئیم راه در جهان یکی است و آن راه راستی است ( اوستا ) ای زردشت سپتمان پاکی و راستی از آغاز آفرینش نیکوترین چیزهاست آئین مزدا آئین راستی است هر کس میتواند بوسیله اندیشه و گفتار و کردار نیک فروغمند گردد . ( وندیداد فرگرد ١٠ فقره ١٨ ) ای مزدا پایه آئین ما بروی راستی نهاده شده ازین جهت سود بخش است پای مذهب غلط بر روی دروغ قرار گرفته ازین سبب زیان آور است برای این است که میخواهم مردم بمنش پاک ملحق شوند و همه ارتباط خود را با دروغ پرستان قطع کنند . ( یسنا ٤٩ قطعه ٣ ) دروغ باید تباه گردد دروغ باید سرنگون شود دروغ باید نابود گردد در جهان باری باید راستی بر دروغ چیره گردد . ( اردیبهشت یشت فقره ١٧ ) راستی بهترین سعادت است سعادت از آن کسی است که خواستار بهترین راستی است . انسان فقط بوسیله راستی میتواند شبیه بخدا شود چنانکه مغان برای خدای خود میگویند او روح راستی است . ( فیثاغورث ) خدای خانه راست و درست را میستائیم که خدای راست و درست را میستائیم فرمانفرمای راست و درست را میستائیم . ( خشرام گاه اشم دهو ) بسا در گاتها نام اهورامزدا با راستی با هم ذکر شده یا اینکه از راستی خداوند اراده شده است . فیلسوف یونانی فیثاغورس میگوید بر طبق تعلیمات زرتشت ( مغ ) خداوند با راستی یکسان است چنانکه در یسنا ٢٨ قطعه ٥ میفرماید : ای راستی کی بتو خواهم رسید . (و در یسنا ٢٩ قطعه ٧ آمده ) این سرودهای ستایش از مزدا اهورائی است که اراده‌اش با راستی یکسان است . و در هفتمین یشت اوستا است . ای اهورامزدا و ای راستی ما خواستاریم آن چیزی را از برای خود برگزینیم و آن اندیشه و گفتار و کردار را بجای مرهم و این ضربت را التیام میسّر امّا آن جرح عظیم را التیامی نه و آن سمّ نقیع را دریاقی نیست نهایت اهتمام در این امور لازم است . آوریم که در میان اعمال موجوده برای هر دو جهان بهتر باشد . . . و در سروش یشت‌ها وخت کرده ١/٩ ما میستائیم تعالیم زردشت را ما میستائیم همه راستیها و درستیهائی که هر وقت و هر جا بجا آورده شود . . . دیو دروغ در اوستا دروج نام دارد و بد ترین آفریدگان در گوشت دروغگو است که بر ضدّ ارادۀ اهورا مزدا کوشا است . ( کتاب اخلاق ایران باستان )

منابع
محتویات