تکدّی و نیز اعطاء تکدّی حرام است

حضرت بهاءالله, حضرت عبدالبهاء
اصلی فارسی

لوح رقم (93) امر و خلق – جلد 3

٩٣ - تکدّی و نیز اعطاء تکدّی حرام است

و نیز در کتاب اقدس قوله جلّ و عزّ : لا یحلُّ السّؤال و مَن سألَ حُرمَ علیهِ العطاءُ . قد کُتِبَ علَی الکلِّ اَنْ یکسِبَ و الّذی عجزَ فِللوُ کلاءِ و الاغنیاءِ اَنْ یُعیّنوا له ما یکفیه اِعملوا حدودَ اللّه و سُنَنِه ثمَّ احفظوُها کما تحفظُونَ اعینَکم و لا تکوُننَّ مِنَ الخاسرینَ .

و از حضرت عبدالبهاء خطاب به میرزا فضل‌اللّه نراقی در طهران است قوله العزیز : و اما آیۀ مبارکۀ حُرِّمَ علیکُم السّؤال و من سأَلَ حرمَ علیه العطاءُ مقصود این است که تکدّی حرام است و بر گدایان که تکدّی را صنعت خویش قرار داده‌اند انفاق نیز حرام است مقصود این است که ریشۀ گدائی کنده شود و امّا اگر نفسی عاجز باشد یا به فقر شدید افتد و چاره نتواند اغنیاء یا وکلاء باید چیزی مبلغی در هر ماهی از برای او معیّن کنند تا با او گذران کند چون بیت عدل تشکیل شود دار عجزه تأسیس گردد لهذا کسی محتاج به سؤال نماند چنانچه متمّم آیه دلالت میفرماید و یجب علی الکلّ ان یکسب بعد میفرماید و الّذی عجز فللوکلاء و الاغنیاء ان یعیّنوا ما یکفیه مقصود از وکلاء ملت است که اعضاء بیت عدل باشد .

منابع
محتویات