تقسیم ارث و سهام

حضرت بهاءالله, حضرت عبدالبهاء
اصلی فارسی

لوح رقم (94) امر و خلق – جلد 4

٩٤ - تقسیم ارث و سهام

و نیز در کتاب اقدس است قوله جلّ و عزّ : " قد قَسَّمنا المواریث علی عدد الزّاء منها قُدِّرَ لذریّاتکم من کتاب الطّاء علی عدد المقت و للازواج من کتاب الحاء علی عدد التّاء و الفاء و للآباء من کتاب الزّاء علی عدد التّاء و الکاف و للأمّهات من کتاب الواو علی عدد الرّفیع و للاخوان من کتاب الهاء عدد الشّین و للاخوات من کتاب الدّال عدد الرّاء و المیم و للمعلّمین من کتاب الجیم عدد القاف و الفاء کذلک حکم مبشّری الّذی یذکرنی فی اللّیالی و الاسحار انّا لمّا سَمِعْنا ضجیج الذّریّات فی الاصلاب زدنا ضعف ما لهم و نقصنا عن الاخری انّه لهو المقتدر علی ما یشاء یفعل بسلطانه کیف اراد "

و در رساله سؤال و جواب است : " و اینکه در بارهٴ ارث سؤال فرموده بودید از قوله تعالی : انّا لمّا سمعنا ضجیج الذّریات فی الاصلاب زدنا ضعف ما لهم و نقصنا عن الاخری ج مواریث در کتاب الهی ٢٥٢٠ سهم شده که جامع کسور تسعه باشد و این عدد هفت قسمت میشود هر قسمتی به صنفی از ورّاث میرسد چنانچه در کتاب مذکور است از جمله کتاب طاء نه شصت که عد مقت میباشد مخصوص ذریّه مقرّر شده و معنی قوله تعالی : زدنا ضعف ما لهم یک مثل آن بر آن افزودند که عدد دو طاء میشود و از سایرین کم میشود مثلاً نازل شده و للازواج من کتاب الحاء علی عدد التّاء و الفاء یعنی هشت شصت که عدد تاء و فإ میشود از برای ازواج بود حال شصت و نصف شصت که عدد نود میشود از ازواج کم شده بر ذریّه افزوده میشود و همچنین از سائر طبقات هر یک یک شصت و نیم کم میشود که نُه شصت میشود و بر نُه شصت اوّل افزوده میشود "

و از حضرت عبدالبهاء است قوله العزیز : "امّا سؤال از ابناء غیر مشروع نموده بودی بر آنان حرجی نه مجرم فاعل و محروم از فضل واهب "

منابع
محتویات