در کتاب اقدس نازل قوله تعالی: "ليس علی المسافر و المريض و الحامل و المرضع حرج عفی اللّه عنهم فضلا من عنده انّه لهو العزيز الوهّاب." (بند ١٦)
و در لوح نسّاج حاجی کاظم نازل قوله تعالی: "ليس علی المسافر و المريض من حرج هذا من فضلی علی العباد."
و در رساله سؤال و جواب نازل: "سؤال - از صوم نفوسيکه در شهر صيام باشغال شاقّه مشغولند جواب - صيام نفوس مذکوره عفو شده ولکن در آن ايّام قناعت و ستر لاجل احترام حکم اللّه و مقام صوم اولی و احبّ." "سؤال - از صوم و صلوة مريض جواب - براستی ميگويم از برای صوم و صلوة عنداللّه مقامی است عظيم ولکن در حين صحّت فضلش موجود و عند تکسّر عمل بآن جايز نه اين است حکم حقّ جلّ جلاله از قبل و بعد طوبی للسّامعين و السّامعات و العاملين و العاملات الحمد للّه منزل الآيات و مظهر البيّنات."
و نيز در کتاب اقدس نازل: "من کان فی نفسه ضعف من المرض او الهرم عفی اللّه عنه فضلا من عنده انّه لهو الغفور الکريم." (بند ۱۰)
در سؤال و جواب نازل: "سؤال - از حدّ هرم جواب - نزد اعراب اقصی الکبر و نزد اهل بهاء تجاوز از سبعين ."
و در لوح "يا قلم الأعلی اذکر من اقبل الی اللّه" نازل قوله تعالی: "اينکه از هرم سؤال نموديد نزد اعراب اقصی الکبر بوده ولکن عند اللّه تجاوز از سبعين ."
حضرت وليّ امراللّه جلّت قدرته در لوح محفل مقدّس ملّی ايران شيّداللّه ارکانه مورّخ ١۴ شهر الرّحمة سنه ٩۵ ميفرمايند: "در جواب سؤال آنمحفل که آيا بالغين بحدّ هرم بطور مطلق مشمول عفوند يا در صورتيکه دارای ضعف باشند هر شخصيکه بالغ بحدّ هرم است مطلقا مشمول عفو است."
در شرايط مسافر که مشمول عفو است در رساله سؤال و جواب نازل:
"سؤال - از تعيين سفر جواب - تعيين سفر نه ساعت از قرار ساعت مصنوع و اگر مسافر در جائی توقّف کند و معيّن باشد توقّف او تا يک شهر بيان بايد صائم شود. و اگر اقلّ از يک شهر باشد صوم بر آن نيست. و اگر در بين شهر صوم وارد شود بجائيکه يکشهر بيانی در آنجا توقّف مينمايد بايد سه روز افطار کند و بعد از آن مابقی ايّام صوم را صائم شود و اگر بوطن خود رسد که دائم الاقامه در آنجا بوده است بايد همان يوم اوّل ورود صائم شود" "سؤال - از حدّ صوم مسافر پياده جواب - حدّ آن دو ساعت مقرّر شده اگر بيشتر شود افطار جايز."
و نيز جمال قدم جلّ کبريائه در لوح ورقای شهيد ميفرمايند قوله تعالی: "حدود سفر نه ساعت در کتاب الهی معيّن شده يعنی از مقاميکه حرکت مينمايد تا مقاميکه اراده وصول بآن نموده نه ساعت باشد حکم صوم مرتفعست ... و يوميکه قصد سفر مينمايد آن يوم صوم جائز نه."
و از جمله موارديکه جميع از صيام معفوّند آنستکه عيد مولود و يا مبعث در ايّام صيام واقع شود. چنانچه در سؤال و جواب نازل: "سؤال - اگر عيد مولود و يا مبعث در صيام واقع شود حکمش چيست؟ جواب - اگر عيد مولود و يا مبعث در ايّام صيام واقع شود حکم صوم در آن يوم مرتفع است."
و از جمله مشمولين عفو از صلوة و صيام نسوانند در هنگام جريان عادت و بايد در هر زوال نود و پنج مرتبه ذکری را که در کتاب اقدس نازل بگويند قوله تعالی: "قد عفی اللّه عن النّساء حين ما يجدن الدّم الصّوم و الصّلوة و لهنّ ان يتوضّأن و يسبّحن خمسا و تسعين مرّة من زوال الی زوال سبحان اللّه ذی الطّلعة و الجمال هذا ما قدّر فی الکتاب ان انتم من العالمين." (بند ١٣ )