در ذکر فروعی چند راجع بازدواج

حضرت بهاءالله, حضرت عبدالبهاء
نسخه اصل فارسی

کتاب گنجينه حدود و احکام باب هفدهم –فصل پانزدهم- صفحه 178

فصل پانزدهم

در ذکر فروعی چند راجع بازدواج

الف - ١ - در کتاب مستطاب اقدس نازل قوله تعالی: "قد کتب اللّه لکلّ عبد اراد الخروج من وطنه ان يجعل ميقاتا لصاحبته فی ايّة مدّة اراد ان اتی و وفی بالوعد انّه اتّبع امر مولاه و کان من المحسنين من قلم الأمر مکتوبا. و الّا ان اعتذر بعذر حقيقی فله ان يخبر قرينته و يکون فی غاية الجهد للرّجوع اليها و ان فات الأمران فلها تربّص تسعة اشهر معدودات و بعد اکمالها لأ باس عليها فی اختيار الزّوج و ان صبرت انّه يحبّ الصّابرات و الصّابرين." ( بند ۶۷)

مقصود از فات الأمران در ضمن لوح زين المقرّبين که ذيلا درج ميشود از لسان عظمت جاريشده و خلاصه آنکه شوهر نه ميقات مراجعت را تعيين کند و اگر هم تعيين کرد و مانعی موجود شد بقرينه خبر ندهد. در اينخصوص در لوح زين المقرّبين مفاد آيات مبارکه مذکوره بلسان فارسی از لسان عظمت نازل شده قوله تعالی: "بر هر نفسی لازم حين خروج از وطن ميقاتی از برای سفر معيّن نمايد و ميقات را هر قدر معيّن نمايد مجری و ممضی است. اگر در رأس ميقات راجع شد قد وفی بالوعد و اتّبع حکم مولاه و اگر در رأس ميقات راجع نشد و بعذر معيّن معتذر آمد يعنی در رجوع مانعی بهم رسيد که فی‏الحقيقه ممنوع شد بايد خبر بفرستد و کمال جهد نمايد در رجوع. و اگر رأس ميقات راجع نشد و خبر هم نفرستاد تربّص نه شهر بر ضلع لازم و بعد اگر بخواهد زوج اختيار کند لأ باس عليها و بايد نفقه ضلع در اينمدّت معيّنه برسد."

٢ - در رساله سؤال و جواب نازل شده: "سؤال - اگر نفسی سفر کند و ميقات رجوع يعنی مدّت سفر را معيّن ننمايد و مفقود الخبر والأثر شود تکليف ضلع چيست؟ جواب - اگر امر کتاب اقدس را شنيده و ترک نموده ضلع يکسال تمام تربّص نمايد و بعداختيار با اوست در معروف يا اتّخاذ زوج. و اگر شخص امر کتاب را نشنيده ضلع صبر نمايد تا امر زوج او را خداوند ظاهر فرمايد و مقصد از معروف در اين مقام اصطبار است."

٣ - در کتاب مستطاب اقدس نازل قوله تعالی: "و ان اتی الخبر حين تربّصها لها ان تأخذ المعروف انّه اراد الأصلاح بين العباد و الأمآء." ( بند ۶۷)

ب - ۱- در کتاب اقدس نازل قوله تعالی: "و ان اتاها خبر الموت او القتل و ثبت بالشّياع او بالعدلين لها ان تلبث فی البيت اذا مضت اشهر معدودات لها الأختيار فيما تختار هذا ما حکم به من کان علی الأمر قويّا." ( بند ۶۷)

و در لوح زين المقرّبين در مفاد اين آيه مبارکه ميفرمايد قوله تعالی: "و اگر شخصی سفر نمايد خبر موت يا شهادت او برسد اثبات اين فقره معلّق بشيوع يا بعدلين است. بعد از ثبوت و انقضای تسعة اشهر ضلع در اتّخاذ زوج مصاب است."

٢ - در رساله سؤال و جواب نازل: "سؤال - از آيه "و ان اتاها خبرالموت... " الخ جواب - مراد از لبث اشهر معدودات نه ماه است." "سؤال - از حدّ عدالت در مقاميکه اثبات امر بشهادت عدلين شود جواب - حدّ عدالت نيکوئی صيت است بين عباد و شهادت عباد اللّه از هر حزبی لدی العرش مقبول." ٣ - راجع بشهادت نسوان بيان مبارک ذيل در لوح محفل مقدّس روحانی ملّی بهائيان ايران شيّد الله ارکانه مورّخه ١٢ شهر المسائل ٩٢= ٢٣ دسامبر ١٩٣۵نازل قوله العزيز: "شهادت نساء جائز و تعيين عدد شهود راجع بامنای محفل ملّی روحانی است. " الخ

۴ - حضرت عبدالبهاء جلّ ثنائه در لوح مرحوم حکيم باشی قزوينی ميفرمايند قوله جلّ ثنائه: "امّا مسئله خبر موت يا قتل زوج و مکث نه ماه اين تعلّق بغايب دارد نه بزوج حاضر."

ج - در رساله سؤال و جواب مذکور است: "سؤال - اگر شخصی باکره را نکاح نمود و مهريّه را هم تسليم کرد و هنگام اقتران معلوم شد که باکره نيست آيا مصروف و مهريّه برميگردد و يا نه؟ و اگر بشرط باکره بودن نکاح شد آيا فساد شرط سبب فساد مشروط ميشود يا نه؟ جواب - در اين صورت مصروف و مهريّه برميگردد و فساد شرط علّت فساد مشروط است. ولکن در اينمقام ستر و عفو شامل شود عند اللّه سبب اجر عظيم است." د - حضرت عبدالبهاء جلّ ثنائه در لوحی ميفرمايند قوله العزيز: "نکاح و طلاق بايد در تحت مرکزی نافذ جاری گردد تا اگر طرفين اختلال خواهند مقتدر نباشند بلکه مجبور باطاعت باشند."

٥ - در خصوص ختان در لوح جناب هائی ميفرمايند قوله الاحلی: "فرمودند : چون منصوص نيست مفروض نه. " ( بيان حضرت وليّ ‏امراللّه جلّ ثنائه)

هـ - حضرت عبدالبهاء جلّ ثنائه در لوح جناب گودرز مهربان ميفرمايند قوله جلّ ثنائه: "در خصوص تأهّل بعد از فوت قرينه انسان سؤال نموده بوديد، در شريعت اللّه جائز ولی در صورتيکه انسان از زوجه اوّل اولاد و احفاد داشته باشد اگر چنانچه چشم از ازدواج ثانی بپوشد راحت تر است و خانه آسوده تر و روح و ريحان بيشتر ولی در شريعت جائز."

منابع
محتویات