احكام و تعاليم فردى - شستن اشياء ملوّث در آب پاک

حضرت بهاءالله

شستن اشیاء ملوّث در آب پاک

حضرت بهاءالله:

2 – " طهّروا كلّ مكروه بالمآء الّذي لم يتغيّر بالثّلاث إيّاكم أن تستعملوا المآء الّذي تغيّر بالهوآء أو بشيء آخر "

(كتاب اقدس – بند 74)

2 - " قد كتب عليكم تقليم الأظفار والدّخول في مآء يحيط هياكلكم في كلّ أسبوع وتنظيف أبدانكم بما استعملتموه من قبل إيّاكم أن تمنعكم الغفلة عمّا أمرتم به من لدن عزيز عظيم ادخلوا مآء بكرا والمستعمل منه لا يجوز الدّخول فيه إيّاكم أن تقربوا خزآئن حمّامات العجم من قصدها وجد رآئحتها المنتنة قبل وروده فيها تجنّبوا يا قوم ولا تكوننّ من الصّاغرين إنّه يشبه بالصّديد والغسلين إن أنتم من العارفين وكذلك حياضهم المنتنة اتركوها وكونوا من المقدّسين إنّا أردنا أن نراكم مظاهر الفردوس في الأرض ليتضوّع منكم ما تفرح به أفئدة المقرّبين والّذي يصبّ عليه المآء ويغسل به بدنه خير له ويكفيه عن الدّخول إنّه أراد أن يسهّل عليكم الأمور فضلا من عنده لتكونوا من الشّاكرين " (كتاب اقدس – بند 106)

3 – " سؤال : از ماء بکر و حدّ مستعمل آن.

جواب : آب قليل مثل يک کأس يا دو مقابل يا سه مقابل آن دست و رو در آن شستن از مستعمل مذکور ولکن اگر به حدّ کُر برسد از تغسيل يک وجه يا دو وجه تغيير نمی نمايد و در استعمال آن بأسی نبوده و نيست و اگر يکی از اوصاف ثلاثه در او ظاهر شود يعنی فی الجمله لون آب تغيير نمايد از مستعمل محسوب است. " (رساله سؤال و جواب، 91)

بیت العدل:

1 – " حضرت عبدالبهاء در باره لطافت می فرمايند : تنزيه و تقديس و پاکی و لطافت سبب علويّت عالم انسانی و ترقّی حقايق امکانی است حتّی در عالم جسمانی نيز لطافت سبب حصول روحانيّت است ... نظافت ظاهره هر چند امری است جسمانی ولکن تأثير شديد در روحانيّات دارد . (به يادداشت شماره ٧٤ نيز مراجعه شود .) " (كتاب اقدس – شرح 104)

2 – " مقصود از "ثلاث" اوصاف ثلاثه آب يعنی رنگ و طعم و بوی آن است . حضرت بهاءاللّه توضيحات بيشتری در باره آب بکر داده و بيان فرموده‌اند که آب مستعمل در چه کيفيّتی قابل استفاده محسوب نمی شود (سؤال و جواب ، فقره ٩١) "

(كتاب اقدس – شرح 105)

3 – " حضرت بهاءاللّه در چند موضع از کتاب مستطاب اقدس به اهميت لطافت و نظافت اشاره فرموده‌اند . کلمه "لطافت" متضمّن مفاهيم متعدّد صوری و معنوی است ، از قبيل ظرافت ، آراستگی ، حسن سليقه ، نظافت ، ادب ، حسن اخلاق ، ملايمت لطف و همچنين رقّت ، صفا ، تنزيه و تقديس و پاکی . هر يک از مفاهيم در هر مورد بر حسب سياق کلام متبادر به ذهن می گردد " (كتاب اقدس – شرح 74)

منابع
محتویات